آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل
آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل

مجامع اعضا سازمان دانش آموزی

همکاری در تصمیم گیری و ایفای نقش در اموری که می توانند تاثیر مستقیم بر زندگی اجتماعی انسان داشته باشند و احساس حضور به عنوان فرد تصمیم ساز و برنامه ریز خواسته جوانان و نوجوانان هر مرز و بومی است و از سیاست های کلان و دغدغه های مسئولین و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی هم تلقی می گردد.

کشور عزیز ما با در اختیار داشتن بیش از 14 میلیون دانش آموز از کشورهای جوان جهان به شمار می رود و این می تواند زمینه ای برای ایجاد همکاری در تصمیم گیری نزد جوانان و نوجوانان باشد. لذا با تشکیل سازمان دانش آموزی که یکی از پاسخ های خوب به نیازهای روز جوانان و نوجوانان بود زمینه حضور سازمان یافته و تشکل گرای دانش آموزان بیشتر فراهم شده است.

مجمع اعضا سازمان به عنوان مترقی ترین رکن سازمان دانش آموزی برای توانمندسازی بیشتر اعضا و تحقق آرمان های تعیین شده پس از شکل گیری، تلاش می نماید با همفکری و همکاری اعضا بتواند در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تاثیر گذار باشد.

این انتخاب و فعالیت در سه سطح شهرستان، استان و کشور برگزار می شود و برترین های دو سطح شهرستانی و استانی با رای مستقیم اعضا به مرحله ی بالاتر راه می یابند و با ساختاری که در نظر گرفته شده است در قالب یک برنامه هدف دار سعی در بروز خلاقیت فکری خود به منظور شکوفایی بیشتر اهداف سازمان دارند.

حضور مربیان و دانش آموزان تواماً در مجامع بهترین زمینه هدایت فکری، فرهنگی دانش آموزان است. در این جلسات مربیان و مسئولین به عنوان مشاور و به منظور اعتلای شخصیت اجتماعی دانش آموزان حضور می یابند تا ضمن برقراری ارتباط منطقی بین دو نسل گذشته و حال مانع از خارج شدن جلسات از موضوع شوند.

اهداف کلی تشکیل مجامع:

1- تقویت حس تعاون، همکاری و مسئولیت پذیری

2- بهره گیری از نظرات اعضا در فعالیت های سازمان

3- استفاده از توان فکری و خلاقیت های اعضا

4- حضور فعال اعضا در تصمیم گیری و تصمیم سازی های سازمان

5- بحث و بررسی پیرامون برنامه ها و فعالیت های سازمان

چگونگی برگزاری انتخابات:

کلیه ی داوطلبین در مجامع لازم است فرم اعلام داوطلبی را حداقل یک هفته قبل از انتخابات تکمیل نموده و به ستاد انتخاباتی تحویل نمایند. انتخابات در تمام سطوح به تفکیک جنسیت و به صورت کتبی، مخفی و با ورقه برگزار می شود. دانش آموزان عضو می بایست از سال اول راهنمایی تا ورودی سال دوم شاخه ی نظری(سال اول فنی و حرفه ای) در حال تحصیل باشند. اعضا می بایست از حداقل معدل 16 در مقطع راهنمایی و 15 در مقطع متوسطه برخوردار باشند.

ترکیب 9 نفره هیات رئیسه مجامع منطقه/ استان به تفکیک دختران و پسران از تشکل های: پیشتازان/ فرزانگان 3 نفر، هلال احمر 2 نفر، انجمن های کانون های فرهنگی و تربیتی 2 نفر، تشکل های خودجوش، پانا و راهیان معرفت 2 نفر، انتخاب می گردند.

برگزاری جلسات هیات رئیسه منطقه ای هر 2 ماه یکبار و جلسات استانی هر 3 ماه یکبار ضروری است.

منتخبین استانی(هیات رئیسه ی استان) در کنگره ی اعضای سازمان دانش آموزی حضور یافته و نسبت به انتخاب اعضای هیات رئیسه کنگره ی دانش آموزی اقدام می نمایند. جلسات هیات رئیسه کنگره هر 4 ماه یکبار برگزار می شود.

طبق اساسنامه ی سازمان دانش آموزی 3 نفر از دانش آموزان عضو هیات رئیسه ی کشوری با انتخاب اعضا به عضویت هیات امنای سازمان دانش آموزی پذیرفته می شوند.

راهیان معرفت

به حول و قوه ی الهی هفت سال است که سرفصل فعالیت های اوقات فراغت تابستان به سفر زیارتی عمره ی مفرده زینت داده شده است. سازمان دانش آموزی با هدف زمینه سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی برای کسب فضایل اخلاقی و کمالات انسانی براساس تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) بیشترین تلاش خود را در این عرصه به کار بسته تا اشاالله شاهد شکوفایی معنوی دانش آموزان باشیم.

اکنون که این اقدام بسیار پسندیده و این سفر معنوی پر بار و انسان ساز رشد تکاملی خود را طی می کند سازمان دانش آموزی بر آن شد تا به همین جا بسنده نکرده بلکه بعد از سفر نیز همراه دانش آموزان عزیز باشد؛ تا آثار روحانی به دست آمده را حفظ نماییم.

بر این اساس مدیریت دانش آموزان استان با هفکری و همراهی صاحب نظران و معتمرین دانش آموزی تلاش کرده است تا به برگزاری جلسات اقدام نماید. البته این جلسات هر سه ماه یک جلسه و به صورت برگزاری نشست های دوستانه، دیدار با علما و بزرگان دینی و علمی، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی و... برگزار گردیده است. در برنامه ریزی برای این تشکل سعی شده است تا از ظرفیت های ایام الله، اعیاد و وفیات حداکثر بهره برداری به عمل آید.

برای هماهنگی بیشتر برنامه ها و به منظور درج خاطرات و نظرات دانش آموزان عزیز در این زمینه وبلاگ راهیان معرفت به آدرس umreh.blogsky.com راه اندازی شده است.

خبرگزاری کانون دانش آموزی(پانا)

خبرگزاری کانون دانش آموزی(پانا) که مخفف کلمات انگلیسی Pupils Association News Agency است طی امضای تفاهم نامه ­ای بین رئیس سازمان دانش ­آموزی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و تأیید وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرداد ماه 81 تأسیس شد. این خبرگزاری فعالیت رسمی خود را در تابستان 82 آغاز نمود و اکنون بیش از هفت سال است که به صورت جدی در حال فعالیت در عرصه رسانه است. این خبرگزاری از ابتدای امر اقدام به جذب و آموزش دانش ­آموزانی کرد که به رسانه و خبر علاقه داشتند و علی رغم همۀ مشکلاتی که وجود داشت توانست هزاران دانش ­آموز را در تهران و شهرستان ها به صورت رایگان آموزش دهد.

 هم اکنون پانا در همۀ استان های کشور دفتر نمایندگی دارد که نمایندگان خبری هر استان پس از بررسی اخبار مختلف استانی که توسط خبرنگاران ارسال می­شود آنها را ویرایش و تصحیح و تأیید کرده و به سرویس مورد نظر در دفتر مرکزی تهران می­فرستند. دبیران سرویس­ها هم با توجه به تجارب و معیارهای مشخص و سیاست های خبری که سردبیر در جلسات هفتگی به آنها تذکر می­دهد اخبار ارسال شده را تأیید و روی سایت خبرگزاری قرار می­دهند. این خبرگزاری دارای سرویس­های مختلف خبری از جمله فرهنگی- هنری، اجتماعی، سیاسی- اقتصادی، علمی- آموزشی، ورزشی، بازی های پرورشی، عمره دانش آموزی و عکس است. همچنین هم اکنون حدود 35000 خبرنگار فعال دانش آموز از سراسر کشور، خبرهای خود را در اختیار پانا قرار می دهند.

خبرگزاری پانا قصد دارد تحول قابل توجهی در بحث آموزش دانش ­آموزان با استعداد و علاقه مند داشته باشد. دوره های آموزشی خبرنگاری در سراسر کشور از طریق مدیریت دانش آموزی استان ها و توسط دفتر مرکزی پانا به صورت مستمر در حال اجراست و ماهانه تعداد زیادی از دانش آموزان پس از طی دوره آموزشی تئوری و عملی وارد عرصه خبرنگاری می شوند.

دفتر سرپرستی مدارس خارج از کشور و سرپرستی کشورهای کویت، پاکستان، شبه قاره هند، سوریه، لبنان، اردن، امارات متحده عربی، ترکیه، آسیای میانه، روسیه، قطر و بحرین از مراکز نمایندگی خبرگزاری کانون دانش آموزی هستند و با توافقات به عمل آمده، پانا قصد دارد دفاتر نمایندگی خود را در تمامی کشورهای تحت پوشش سرپرستی مدارس خارج از کشور راه اندازی کند. همچنین ستاد خبری پانا هر ساله با حضور در مراسم عمره دانش آموزی که توسط سازمان دانش آموزی برگزار می شود، تازه ترین اخبار را روزانه در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

دانش آموزان در هر کجای دنیا با مراجعه به سایت خبرگزاری به آدرس www.pana.ir، ارسال فرم درخواست خبرنگاری، تماس با دفتر استان ها در مدیریت دانش آموزی هر استان و شرکت در کلاس های آموزشی که به صورت رایگان برگزار می شود، می توانند به عنوان خبرنگار پانا در محافل خبری حضور داشته باشند.

هم اکنون سایت خبرگزاری با نشانی های http://www.pamanews.ir و http://www.pana.ir قابل مشاهده است و دانش‌آموزان علاقه مند به عضویت در پانا می‌توانند به این آدرس های اینترنتی مراجعه نمایند.

از بدو تشکیل پانا دوره های آموزشی متعددی توسط مرکز استانی برای دانش آموزان اجرا گردیده است که آخرین مورد آن اجرای دوره ی ویژه ی منتخبین مناطق با حضور بیش از 160 نفر دانش آموز در جریان تابستان سال گذشته بود که انشاالله برنامه در سال جاری نیز تکرار خواهد شد. همچنین دانش آموزان علاقه مند استان برای استفاده از منابع آموزشی می توانند به وبلاگ آموزشی خبرگزاری به آدرس pana.blogsky.com مراجعه نمایند.

طریقه ی گزارش نویسی

 

گزارش: عبارت است از دادن اطلاعات سازمان یافته یا نظر مشورتی در امری که بر مبنای آن اتخاذ تصمیم آگاهانه برای گیرنده امکان پذیر باشد.

انواع گزارش: اطلاعی، تحقیقی، تحلیلی

گزارش اطلاعی: اینگونه گزارشات بر مبنای وقایع و حقایق تهیه و تنظیم می شود و در آن گزارشگر اطلاعات لازم را اعم از پیشامدها و ارقام و آمار در اختیار گیرنده گزارش قرار می دهد بدون آنکه درباره مطالب گزارش توضیح بیشتری دهد یا به تفسیر و تحلیل اطلاعات بپردازد.مانند: گزارش روزانه، ماهانه و سالانه

گزارش تحقیقی: گزارش های تحقیقی یا پژوهشی بر پایه تحقیق و بررسی استوار است. این نوع گزارش ها گاهی صرفاً پژوهشی است و در آن گزارشگر تنها به ذکر تحقیقات و کشفیات تازه خود می پردازد و به گزارش خود کاملاً جنبه علمی و فنی می دهد و گاهی نحوه بهره برداری از کشف و تحقیق نیز مورد توجه قرار می گیرد و راه های استفاده پژوهش و انطباق آن با محیط خارج هم در گزارش منعکس می شود.

گزارش تحلیلی: این نوع گزارش را می توان کامل ترین نوع گزارش دانست زیرا که آمیخته ای از گزارش اطلاعی و تحقیقی است. در این نوع گزارش ها اطلاعات موجود و تجربه های اندوخته از یک سو و تحقیق آزمون های جدید از سوی دیگر به کار گرفته می شود و گزارش با تجزیه و تحلیل و تفسیر مطالب همراه است معمولاً در این نوع گزارش به حل مشکلات و مسائل می پردازند و آینده را پیش بینی می کند و برای مبنای تحقیق و به صورت علمی پیشنهادهایی ارائه می دهند.

شکل گزارش: هر گزارش مفصل از 3 بخش متمایز تشکیل شده است:

الف- بخش مقدماتی

ب- بخش اصلی

ج- بخش مراجعه

الف- بخش مقدماتی مطالب ذیل را در بر می گیرد:

1- جلد: معمولاً عنوان گزارش، تاریخ تهیه گزارش، تهیه کننده گزارش، دستور دهنده گزارش اطلاعاتی هستند که بر روی جلد منعکس می شوند.

2- صفحه عنوان: همان اطلاعات روی جلد اینجا هم منعکس می شود تا اگر روزی جلد کنده شد، خلاصه اطلاعات بر روی گزارش منعکس باشد.

3- دستوردهندگان

4- پیشگفتار: در این قسمت معمولاً دلیل وجودی گزارش و مراحل تهیه آن ذکر می شود.

5- فهرست مطالب

6- فهرست پیوست ها

ب- بخش اصلی شامل موارد ذیل است: مقدمه، متن گزارش، نتیجه گیری

1- مقدمه: که در آن هدف گزارش و خلاصه ای از آن ذکر می شود.

2- متن گزارش: از حیث محتوا به ترتیب مطالب زیر را در بر می گیرد:

الف- بررسی و تحلیل دقیق مساله

ب- بیان سیر تاریخی با توجه به تحقیقات پیشینیان

ج- جریان تحقیق در گزارش نوشته شود

د- بیان نکات مثبت و نتیجه بخش تحقیق

ه- آخرین اطلاعات به دست آمده در خصوص تحقیق

و- بیان نکات منفی در خصوص موضوع

ی- توصیه های لازم به گیرنده گزارش

3- نتیجه گیری

ج- بخش مراجعه شامل قسمت های زیر می باشد:

1- پیوستها

2- واژه نامه

3- نام نامه

4- فهرست منابع و مآخذ

نکات مهم اخلاقی در تهیه گزارش:

1- در گزارش هدف را به وضوح تعیین نمائید.

2- گزارش را با توجه به نیازهای گیرنده گزارش تهیه نمائید.

3- گزارش را به نحوی تعیین نمائید که در برگیرنده احاطه شما به کلیات و جزئیات موضوع باشد.

4- در هر مساله ای یا موضوعی حقیقت و واقعیت امر را به آگاهی گیرنده گزارش برسانید.

5- در تهیه گزارش منظور خود را روشن، با صراحت و وضوح بیان نمائید.

6- در گزارش بی طرفی خود را به طور کامل رعایت نموده و به این حقیقت واقف باشید که اعمال غرایض شخصی و تعصبات خشک و خالی و دخالت های بی جا در گزارش نویسی به هیچ وجه جایز نیست.

7- از به کار بردن افعال مجهول در گزارش خودداری نمائید.

8- هیچ مطلبی را بیان ننمائید مگر آنکه صد در صد به درستی آن اطمینان داشته باشید.

9- فوراً و بدون تامل به سخنان و گفته های افراد اعتماد نکنید.

10- در تحقیقات خود از شتابزدگی و عجله خوداری نمائید.

گزارش تجربیات

سه عنصر عمده در هر سازمانی، از جمله سازمان آموزش و پرورش را می‌توان تحت عناوین مدیران، کارکنان و مخاطبین نام برد. نوع فعالیت و زمینه‌های مختلف موجود در هر سازمانی، می‌تواند سبب تقسیم بندی‌های جزئی‌تری در هر یک از این گروه ها را باعث شود. مدیران در رده‌های مختلف ستاد و صف، کارکنان اداری و آموزشی را می‌توان به عنوان رده‌های این تقسیم ‌بندی در سازمان در نظر گرفت. به طور مشخص، حاصل و برآیند کلی فعالیت‌های همه این گروه ها، فرایندی تحت عنوان آموزش دانش‌آموزان را رقم می‌زند که خود شاخص‌های تخصصی ویژه‌ای برای سنجش میزان موفقیت در برخواهد داشت.

فرایند فعالیت‌ها در این سازمان را می‌توان حول سه محور اداری، آموزشی و پرورشی در نظر گرفت. تمام فعالیت‌ها در این سه حیطه برای تحقق هدف ارزشمندی است که همانا ارتقاء وضعیت ذهنی، جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان نام گذاری می‌شود. در همه سازمان‌ها، زنجیره تصمیم‌گیری و عمل را در سه حیطه اجرا، گزارش دهی و تصمیم‌گیری می‌توان سراغ گرفت. حیطه برنامه‌ریزی را در این قسمت بحث نکرده‌ایم، که عنصر یا حیطه گزارش‌دهی را می‌توان جزء مهمترین بخش آنها دانست، چه می‌تواند زمینه تصمیم‌گیری‌های مناسب و حیاتی در درون سیستم را فراهم کند. مشکلی که هم اینک نظام اداری ما با آن روبه‌روست و در اغلب موارد گزارش‌های ناقص، جدول‌های فراوان، جمع‌آوری اطلاعات به شکل موازی، کیفی نبودن گزارش‌ها، فقدان بازخورد و عدم توانایی مدیران و به کارگیری آنها برای تصمیم‌گیری و ... عمده‌ترین مشکل این بخش ذکر می‌شوند. درک درست از امور و روابط سازمانی می‌تواند تأثیر مهمی بر نحوه گزارش‌دهی صحیح داشته باشد و زمینه‌ تصمیم‌گیری مناسب را فراهم کند. 

برای استفاده از بقیه ی مقاله لطفاْ بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

برآمد باد صبح و بوی نوروز

برآمد باد صبح و بوی نوروز

به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال

همایون بادت این روز و همه روز

چو آتش در درخت افکند گلنار

دگر منقل منه آتش میفروز

چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست

حسدگو دشمنان را دیده بردوز

بهاری خرمست ای گل کجایی

که بینی بلبلان را ناله و سوز

جهان بی ما بسی بودست و باشد

برادر جز نکونامی میندوز

نکویی کن که دولت بینی از بخت

مبر فرمان بدگوی بدآموز

منه دل بر سرای عمر سعدی

که بر گنبد نخواهد ماند این گوز

دریغا عیش اگر مرگش نبودی

دریغ آهو اگر بگذاشتی یوز

سعدی، دیوان اشعار، غزلیات