آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل
آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل

دانلود جزوه آشنایی با اماکن مکه مکرمه

 جزوه آشنایی با اماکن زیارتی مکه مکرمه(فرمت PDF) نوشته آقای اصغر قائدان

با کلیک در اینجا قابل دریافت می باشد.

دانلود جزوه مناسک عمره

مناسک عمره 

  

جزوه آشنایی با مناسک عمره مفرده با فرمت PDF تالیف آقای فلاح‌زاده با کلیک در اینجا قابل دریافت می‌باشد.


کاش می‌شد

 

وقتی بر می‌گردم و به عکس‌های یادگاری مکه و مدینه نگاه می‌کنم. وقتی به دمپایی‌های احرام و لبخندهای پنهان و اشک‌های جوشان و قامت راست و بی‌ادعای دوستان می‌اندیشم، بی‌اختیار اشک می‌ریزم.

سخت است! کاش می‌شد به عقب برگردم، و چشمانم در زیر بارش تند آفتاب مدینه و مسجد پیامبر(ص) تار می‌شد.

کاش می‌شد بر روی کوه احد می‌بودم و می‌دیدم و می‌گریستم.

کاش باز با نگاه به کعبه محو می‌شدم، کاش باز می‌ایستادم و بی‌اختیار اشک می‌ریختم و از ستون‌های مسجدالحرام رها نمی‌شدم.

کاش باز به طواف می‌رفتم و آنقدر با خدا حرف می‌زدم و برای رسیدن به او سعی می‌کردم که بدانم هیچم در رسیدن به او و اوست غنی در رحمت خویش به من.

کاش می‌شد که بمانم و همیشه در مکه و مدینه باشم.

کاش می‌شد که باز هم بیایم و به تماشای شب‌های مکه بنشینم و در مسجد پیامبر(ص) نماز اقامه کنم.

کاش می‌شد محل ولادت علی(ع) را با گریه‌هایم بشویم و همان جا بیاموزم گریستن را.

کاش می‌شد باز سر در داخل حجرالاسود کنم و شهادتین بگویم.

کاش می‌شد قرآن به دست به دور کعبه طواف کنم و از زمان غافل شوم.

کاش می‌شد عاشقانه پشت مقام نماز بخوانم و حمد و ثنای ذات اقدسش کنم.

کاش می‌شد بعد از هر طواف آب زمزم بنوشم و سیراب گردم از عشق به پروردگارم.

کاش می‌شد فریاد بزنم که خدایم دوستم دارد و مهمانم کرده است.

کاش می‌شد عارفانه‌ترین واژه‌ها را عاشقانه به تسبیحت گیرم.

کاش می‌شد دوباره دعوتم کنی به آنجا که دل را همان‌جا گرو گذاشته‌ام.

کاش دعوتم کنی باز...!

باز دعوتم کنی که این بار عاشقانه بیایم و بگریم و با تو که دوستم داری سخن بگویم، بگویم که به پاس دوست داشتنت من... من... دوستت دارم.

تربیت مدیران آینده نظام در تشکل‌های دانش آموزی اتفاق می‌افتد

 

مهندس احمد محمودزاده گفت: تربیت مدیران آینده نظام جمهوری اسلامی در تشکل های دانش آموزی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در همایش تشکل‌های دانش آموزی که به مناسبت روز معلم و سال روز تاسیس سازمان دانش آموزی در سالن شهدای دانش آموز برگزار شد، افزود: تعهد و نمازخوانی، نظم، درس‌خوانی، خوش‌اخلاقی از ویژگی‌های تشکل‌های دانش آموزی است و مدیران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی از میان این تشکل‌ها بر می‌خیزند.

وی با اشاره به سالروز شهادت استاد علامه مرتضی مطهری و گرامی داشت هفته معلم تصریح کرد: اندیشه بزرگ مطهری در قالب انقلاب اسلامی برای بسیاری از هم عصران و آیندگان خود مسیر راه حضرت امام راحل را تفصیل معرفتی کرد، و دانش آموزان کتاب های ارزشمند آن شهید بزرگوار تحت عنوان «طرح مطهر» مطالعه خواهند کرد.

مهندس محمودزاده دوران نوجوانی و جوانی را موثرترین و مفیدترین دوران زندگی انسان عنوان کرد و اظهار داشت: داشتن برنامه هدفدار، تصمیم گیری و تصمیم سازی برای مسیر زندگی در این دوران اتفاق می‌افتد و سعی کنید تمام لحظات عمرتان با برنامه باشد و در عرصه‌های علمی تلاش کنید تا هم برای زندگی خود و هم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مفید باشید.

استمرار ارزش‌های انقلاب در مدرسه اتفاق می‌افتد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: استمرار پایبندی به ارزش‌های مقدس نظام بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب در داخل مدرسه و محیط‌ های آموزشی اتفاق می‌افتد.

مهندس احمد محمودزاده در همایش تشکل‌های دانش‌آموزی در اردبیل، اظهار داشت: دانش‌آموزان منظم، درس خوان و ولایی، مدیران آینده نظام اسلامی ما هستند و ما به چنین ذخیره‌های ارزشمندی افتخار می‌کنیم.

وی با گرامی داشت سالروز شهادت استاد اندیشمند مرتضی مطهری گفت: معلمان ما امروز افتخار می‌کنند که پیرو اندیشه پاک و با عظمت شخصیتی هستند که در جهان اسلام بیشترین تاثیرگذاری را داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مطالعه تالیفات استاد مطهری را نقطه اوج انتقال آموزه‌های تربیتی، تهذیب و تحصیل اعلام کرد و افزود: امروز دانش‌آموزان و معلمان ما رسالتی سنگین دارند که این کتب و آثار را مطالعه کرده و مبانی آن را مد‌نظر قرار دهند.

مهندس محمودزاده دوران جوانی و نوجوانی را بهترین دوران برای پیشرفت، برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر تعالی اعلام کرد و گفت: طلایی‌ترین دوران تربیت، تهذیب و تحصیل دوره جوانی و نوجوانی است.

وی اظهار داشت: در این دوران در کنار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کارآمد به یک برنامه‌ریزی هدفمند نیاز داریم تا بتوانیم از لحظه لحظه این ایام استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش عرصه تعلیم و تربیت را عرصه تاثیرگذار این دوران در تحول زندگی فردی و اجتماعی افراد اعلام کرد و گفت: امروز به برکت نظام اسلامی و خون شهدا، دانش‌آموزان ما در فضای آرام و امن در حال تحصیل هستند و باید قدر این نعمت الهی را بدانیم.

مهندس احمد محمودزاده تصریح کرد: آینده انقلاب اسلامی با تمام مبانی و ارزش‌های آن در داخل مدرسه اتفاق می‌افتد و ما از دانش‌آموزان انتظار داریم در این فضا فرصت را برای کسب فضایل گذرانده و مدارج علمی را مغتنم بدانند.

وی دانش‌آموزان را مبلغان حقیقی در انتقال ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: نظام آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی منسجم و درست در این مسیر یاری‌گر دانش‌آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش آرمان بزرگ انقلاب اسلامی را در سه دهه گذشته آرمان ارزشمند استقلال، آزادی، عظمت و اقتدار ملی عنوان کرد و گفت: امروز اگر شاهد آن هستیم که کشورمان در یک نقطه قابل اطمینان و جهشی علم و فنون جدید قرار گرفته به خاطر این انقلاب و عظمت‌های آن است.

محمودزاده دانش‌آموزان را به مسئولیت‌پذیری و کسب فضایل و ارزش‌ها دعوت کرد و اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی ایران انقلابی ارزش‌ مدار است که دانش‌آ‌موزان آن به همراه معلمان و فرهنگیان در مسیر امام، شهدا و باورهای اصیل گام بر می‌دارند.

وی یکی از خطیر‌ترین وظایف آموزش و پرورش را تولید نیروی انسانی متعهد و متخصص اعلام کرد و افزود: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی تحول بنیادینی را از آموزش و پرورش خواستار شده‌اند به خاطر اهمیت این موضوع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: با وجود این که یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار داریم امروز 11 درصد تولید علم در این کشور اتفاق می‌افتد که این تولید علم در سنگر ارزشمند آموزش و پرورش روی داده است.

محمودزاده دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت، عدالت و چشم‌انداز 20 ساله نظام را چشم‌انداز جهش و توفیق روز‌افزون در عرصه علم و فناوری اعلام کرد و گفت: امروز در صدور انقلاب به تمام دنیا نسل کارآمد و توانمند که تربیت یافته آموزش و پرورش هستند اصلی‌ترین عنصرند.

وی در پایان، خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی را از آموزش و پرورش در دور کردن مهجوریت از چهره قرآن یادآور شد و اظهار داشت: در این راستا در چند سال اخیر قدم‌های مناسبی به همت وزیر اندیشمند آموزش و پرورش در حال برداشته شدن است.

شهادت بانوی بزرگ اسلام

 

زهرا عصاره عصمت است.

زهرا، آیینه پاکی است.

زهرا زلال کوثر است.

ای همیشه جاری! ‌ای بهار کوتاه!‌ای ترنم باران وحی! در شکوه مقام تو حیرانم که معرفت به غبار آستان خانه‌ات بوسه می‌زند.

برهوت این دنیای خاکی شایستگی میزبانی چشمه سار همیشه جاری تو را نداشت. تو که در آیینه زخم‌ها و داغ‌ها و در هجران پدر، غریبانه زیستی و در وداع شبانه‌ات با پهلویی بیمار، خانه گلین را به امید آغوش بهشتی پدر ترک گفتی...

زندگى بانوى بزرگ اسلام با آن که در جوانى به خزان گرایید، در همان دوران کوتاه، درس‌هاى فراوانى براى پیروان حضرتش به جا گذاشت. یکى از این آموزه‌ها که سراسر عمر پربرکت فاطمه مرضیه(س) یکصدا و همسو آن را فریاد مى‌کرد، اهتمام و جدیت نسبت به دین بوده است.

مظلومیت با همه بخش‌هاى زندگى صدیقه طاهره پیوند خورد، به ویژه حوادث دوران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که همچو تندبادى بر آن یاس نبى وزید و منجر به شهادت دردناک و غم آور آن ریحانه رسول گردید، اما همین مظلومیت‌هاى پیوسته نیز همگى یک جهت را نشان مى‌دهد و آن سوى دین دارى و پایدارى به پاى دین اصیل است.

ولادت حضرت فاطمه(س) با انزواى مادربزرگوارش از سوى زنان قریش همراه شد. آنان به دلیل ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر اسلام(ص) با وى قطع رابطه کردند و حاضر نشدند در لحظات دشوار وضع حمل به یارى او بشتابند. بدین شکل زهراى اطهر(س) در فضایى آکنده از مظلومیت متولد شد. اما پیام این مظلومیت چیزى نبود جز دفاع از دین خدا و حمایت از رسول خدا محمد(ص)، کودکى فاطمه مرضیه(س) با دوره نخست تبلیغ دین در مکه توأم گردید. مشاهده پدر که به ضرب سنگباران زخمى شده یا شکمبه شتر بر سر و روى مبارکش ریخته‌اند، بخشى از سهم کودکى فاطمه(س) در رسالت دشوار رسول خدا محمد(ص) بود.

آغاز نوجوانى آن حضرت در مدینه با جنگ‌هاى پى درپى علیه مسلمانان همراه شد. عروس خانه امیرالمؤمنین علیه السلام در غیاب همسر خود که سردار بى‌بدیل سپاه اسلام بود، بار سنگین کارهاى خانه و رسیدگى به فرزندان خردسال را به دوش مى‌کشید. داستان دستان زهراى مرضیه(س) که از چرخاندن آسیاب سنگى زخم شده بود و چادر وصله‌دار حضرتش که سلمان را به گریه انداخت، همچنین ماجراى شب‌هاى خانه على علیه السلام که فرزندان کوچکش گرسنه سر بر بالین مى‌گذاشتند، گوشه‌هایى از درد و رنج نو عروس آسمانى اسلام است که همگى به پاى نهال نورس اسلام و براى جان گرفتن درخت رسالت بود.

ماجراهایى که پس از رحلت رسول خدا(ص) بر فاطمه مرضیه(س) گذشت و شدت حزن و اندوه آن گرامى در آن دوران به وصف نمى‌آید. تعبیر خود ایشان در شعر منسوب به حضرتش این است: «مصیبت‌هایى بر من فرو ریخت که اگر به روزها افکنده مى‌شد آنها را به شب‌هاى تاریک بدل مى‌نمود».

آن بانو به موجب کلام امام صادق علیه السلام، پس از درگذشت پدر، دائماً اشکبار بود و پى در پى از شدت غصه از حال مى‌رفت و جسم مبارکش مستمراً تراشیده مى‌شد. اما آن ولى و حجت الهى به همه این اندوه‌ها جهت الهى داد و همه را براى تقویت دین خدا و تحکیم موقعیت وصى و جانشین رسول خدا(ص) هزینه کرد و در کمال ماتم زدگى، مصائب خود را زمینه نهیب زدن بر مردمانى قرارداد که غفلت و مصلحت اندیشى دنیایى در خطر برگشت به جاهلیت قرارشان داده بود.

این چنین بود که زهراى اطهر(س) در چهره بزرگترین حامى و پیشواى مظلوم خویش ظاهر شد و سند حقانیت امیرالمؤمنین علیه السلام و مظلومیت آن جناب را با خون خود مهر کرد و ابدیت بخشید.

حضرت فاطمه زهرا(س) در دوران کوتاه رحلت رسول خدا(ص) با شهادت خویش، یکبار به مسجد نبوى پاى گذاشت و خطبه خواند چنان که عظمت و هیبت کلام فاطمى ستون‌هاى مسجد و بلکه عرش الهى را به لرزه انداخت.

باشد که ما به عنوان شیعیان فاطمه زهرا(س) و عزاداران مصائب او این پیام را دریابیم. به دین خدا اهتمام ورزیم و بکوشیم تا خط ولایت علوى علیه السلام را گم نکنیم.

خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود

این بار می‌خواهیم از حضرت فاطمه(س) به نحوی دیگر سخن بگوییم. از او چه می‌دانیم؟!... مگر غیر این است که در توصیفش آن چه از خوبی می‌دانیم و آن چه واژه و دستور زبان فارسی اجازه می‌دهد، می‌توانیم بگوییم؟!... بانویی عفیف و پاکدامن، خوش سیرت و خوش سیما که به معنی واقعی کلمه نمونه بوده است. در بین همه انسان‌ها همواره افراد برجسته و فرزانه‌ای که الگو و راهبر دیگران هستند، وجود دارد. چه بسیار مردان مبارز و متعهدی که با پایداری در راه حق راهنما و اسوه مردان و زنان جامعه‌اند و چه بسیارند زنان پاکدامن و عفیفی که در شرایط حساس و سرنوشت ساز، از خطرها رهیده و در دام هوای نفس گرفتار نشده و برای زن و مرد الگو شده‌اند. ولی در بین تمامی زنان عالم با قاطعیت تمام باید گفت آنکه در طهارت و تقوا و فضایل و معارف و... نسبت به همه زنان عالم برتری دارد فاطمه زهرا(س) است.

حضرت فاطمه(س) ملاکی برای سنجش و ارزیابی همه جانبه بانوان و دوشیزگان است. قدرت روحی، شهامت بی نظیر، تفکر عالی، سجایای فوق‌العاده فاطمه همه و همه میزان و الگوست، عفت، تقوا، ایمان، اصالت، شرافت، شوهرداری، تربیت فرزندان، گذران حیات دوران جوانی، مبارزه، مرگ، جنبه‌های مادی و معنوی، فاطمه(س) همه و همه میزان و برای ما الگوست.

فاطمه(س) الگوست برای همه زنانی که از زمان او تا حال بوده‌اند و نیز برای همه کسانی که تا روز قیام واپسین خواهند آمد. البته برای زنانی که خواستار حفظ شرف انسانی و مدافع عفت و تقوا باشند و او در این جنبه‌ها الگویی تمام است. او الگوی یک زن با هدف است آن هم هدفی اصیل، که در سایه آن انسانیت انسان رشد می‌یابد و تقویت می‌شود و حیات خداپسندانه‌اش ریشه‌دار می‌گردد. او الگوی آزادی و آزاد منشی است. از هر چه که پلید و گناه است و از هر چه که مایه اسارت و بردگی است دور است.

نمونه‌ای که به دیگران می‌آموزد چگونه به جای پلیدی‌ها می‌توانند بزرگی و علو روح خود را نشان دهند و از این طریق به جلب و جذب دل‌ها پرداخته و در عین حال در مسیر خواسته‌های الهی باشند. او الگوست و به زنان آموخت که زنان هم می‌توانند در موارد لازم کار مردانه کنند، در عین اینکه دیدگان پاک و دور نگه دارنده، در عین اینکه عفت و اصالت خود را حفظ می‌نمایند و به احقاق حق بپردازند و به دفاع از ستمگرها قیام و اقدام نمایند. فاطمه در جنبه رهبری، درس دادن، الگوی عملی بودن، انتقال معارف اسلامی و فکری خود به زنان آنقدر کوشید که کار به خاموش شدن شعله‌های چراغ زندگی او رسید. او تا آخرین روزهای عمر از انجام این رسالت باز نایستاد. بزرگ بانوی اسلام با اینکه از جهت کمیت، عمر کوتاهی را گذرانید ولی از جهت کیفیت یک زندگی ثمربخش و آموزنده برای جهان و جامعه اسلامی مخصوصاً جامعه بانوان را داشت.

شخصیت فاطمه(س) فصلی است از کتاب رسالت الهی و مطالعه آن کوششی است در راه معرفت و شناخت روح اسلام و ذخیره‌ای است گرانقدر برای انسان معاصر در سراسر گیتی. امروزه اگر بانوان مسلمان بخواهند سعادت و کامیابی را در آغوش بگیرند شایسته است در همه مسائل اعم از فردی و خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن طوری که دختر پیغمبر(ص) یعنی این بانوی نمونه و این سرچشمه فضیلت فکر می‌کرد، فکر کنند و اعمال و رفتار او را نصب العین خود قرار دهند تا هم خود از خودشبختی و سعادت بیشتری برخوردار گردند و هم به ایمان کامل برسند.