آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل
آموزش‌های تشکیلاتی

آموزش‌های تشکیلاتی

وبلاگ تشکل‌های دانش‌آمــوزی استان اردبیـــل

تاریخچه پیشاهنگی در جهان

پیشاهنگی را«لرد بیدن پاول» یک افسر ارتش انگلستان برای آماده ساختن نوجوانان برای ورود به ارتش و سپردن نقش کماندویی به آنها به نحوی که بتوانند در شرایط سخت و غیرعادی کار و مبارزه کنند و شاید مستعمرات جدید برای انگلستان تصرف کند به وجود آورد و برای این کار لازم دید آنها را از نظر جسمی قوی و سالم واز نظر ورزیدگی و مهارت‌های بدنــی توانا و چالاک و از نظر هوشیاری و فراست، تیزبیـن و سریع الانتقال و از نظر روحی شجاع، بردبار، ایثارگر، وفادار نسبت به دین و وطن تربیت کند. البته ضمن کار با نوجوانان و پرداختن عملی به مسائل اخلاقی و تربیتی، خود نیز متحول شد و شخصیت دیگری پیدا کرد و از یک افسر ارتشی استعمارگر به صورت یک معلم اخلاق و نیکوکار در آمد. موفقیتی که روش او در تربیت نوجوانان در انگلستان به دست آورد سبب تشویق سایر کشورها به استفاده از این سیستم تربیتی شد و پیشاهنگی به سرعت در دنیا گسترش یافت و در سایه این گسترش رو به کمال رفت و در هر جا چیزی به آن اضافه شد و متفکران و مصلحان و اساتید تعلیم و تربیت آن را مورد مطالعه و اصلاح و تکمیل قرار دادند و برای ایجاد همکاری بین سازمان‌های پیشاهنگی کشورهای مختلف و تبادل تجربیات دفتر جهانی پیشاهنگی به وجود آمد و نهایتاً پیشاهنگی به عنوان یکی از تشکیلات جهانی که برای جوانان و نوجوانان دارای برنامه منسجم و هدفدار است تکامل یافت و اینک تقریباً در تمام کشورهای جهان از فیجی و گینه و فلسطین گرفته تا ژاپن و آلمان و آمریکا در وسعت بسیار زیاد مشغول فعالیت است.

«روبرت استفنسن اسمیت بیدن پاول» در سال 1858 در یک خانواده نجیب ونسبتاً متمکن انگلیسی در لندن پا به عرصه وجود گذاشت. گرچه در زمان کودکی پدر خود را از دست داد ولی محیط زندگی او چه در خانواده و چه در مدرسه و همچنین تنوع و استعداد ذاتی او موجب شد که از یک تعلیم و تربیت صحیح برخوردار شود. او در ضمن تحصیل شایستگی فراوان از خود نشان داد. به مطالعه در طبیعت و زندگی حیوانات علاقه ی فراوانی داشت و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف این کار می‌کرد. به نقاشــی و طراحــی علاقه منـد بود و بر اثر تمرین و ممارست در این هنر نقاش و طراح ماهری شد به طوریکه اکنون طرح ها و نقاشی‌های زیبای فراوانی از او به یادگار مانده است. بیدن پاول پس از اتمام دوره دبیرستان وارد خدمت ارتش شد و اولین محل خدمت، او به عنوان یک افسر جزء در هندوستان بود. پس از چند سال به علت بیماری به انگلستان مراجعت کرد و بعد مامور خدمت در ارتش انگلستان در آفریقا شد و در طول سنوات خدمت در ارتش بر اثر ابراز لیاقت و شایستگی فراوان تا درجه ژنرالی ارتقا یافت. مطالعه در وضع زندگی بومیان آفریقا و موفقیت هایی که آنان بر اثر آشنایی با عوامل طبیعی و استفاده از امکانات جغرافیایی در مقابل ارتش انگلستان به دست می‌آوردند این فکر را در بیدن پاول به وجود آورد که اگر سربازان نیز تحت تعلیمات مخصوص قرار گرفته و مانند بومیان آفریقایی برای مواجهه با مشکلات طبیعی آماده شوند بهتر خواهند توانست در مقابل دشمن پایداری کنند وخویشتن را ازخطرات مختلف طبیعی حفظ کنند. براثر این فکرعده ای از سربازان را با تعلیمات پیشاهنگی که اساس آن خود یاری و مسئولیت فردی بود آشنا ساخت و با کمک همین سربازان موفقیتهای مهمی در جنگ با بومیان آفریقایی به دست آورد. همچنین در هنگامی که با عده معدودی سرباز از شهر«میفکینگ» دفاع می‌کرد به علت کمبود افراد درصدد برآمد که از وجود اطفال برای کارهای ساده و سبک استفاده کند از این فکر نیز نتیجه بسیار رضایت بخشی به دست آورد و مشاهده کرد که اطفال باهوش و استعداد ذاتی که دارند قادرند کارهای مهمی را که تا آن تاریخ کسی از آنها انتظار نداشت انجام دهند. به تدریج فکر تعلیم و تربیت اطفال و جوانان در بیدن پاول قوت گرفت و بر اثر همین فکر پس از آن که از آفریقا به انگلستان مراجعت نمود از خدمت ارتش استعفا داد و تمام وقت خود را صرف تعلیم و تربیت اطفال و ایجاد تشکیلات پیشاهنگی نمود. در مدت کوتاهی افکار و نقشه‌های تربیتی بیدن پاول مورد توجه و حمایت پادشاه و دولت انگلستان قرارگرفت و مردم نیز از افکار و روش‌های تربیتی او به نحو بی سابقه ای استقبال کردند و در نتیجه فعالیت‌های پیشاهنگی روز به روز ابتدا در انگلستان و بعداً در سراسر جهان توسعه یافت.

فعالیت‌های رسمی پیشاهنگی درسال 1907 با تشکیل اولیـن اردوی پیشاهنگی درجزیره«براون سی» آغاز شد. در این اردو فقط بیست نفر جوان 18-15 ساله شرکت داشتند و بیدن پاول شخصاً اردو را سرپرستی می‌نمود. نتایج حاصل از این اردو بسیار رضایت بخش و مفید بود و فکر توسعه تعلیمات پیشاهنگی را در اذهان مردم و اولیاء امور تقویت کرد. به همین سبب 1907، سال آغاز تشکیل پیشاهنگی شمرده می‌شود. بیدن پاول کتاب پیشاهنگی برای پسران را در سال 1908 منتشر کرد. این کتاب هنوز هم درسراسر جهان مورد استقبال عمومی قرار داشته و در حقیقت یکی از عوامل مهم پیشرفت پیشاهنگی به شمار می‌رود. در سال 1920 «گیلول پارک» در نزدیکی لندن برای ایجاد اردوگاه پیشاهنگی به بیدن پاول اهدا شد. بیدن پاول از همان ابتدا امر یک قسمت از این پارک عظیم را برای تعلیم دوره‌های تعلیماتی مربیان اختصاص داده و آموزش مربیان را عهده دار شد. مرکز تربیتی گیلول پارک به تدریج ارزش و اهمیت بیشتری پیدا کرد و امروز یکی از مراکز مهم تربیتی جهان برای هدایت مربیان پیشاهنگی به شمار می‌آید. بعد از این که پیشاهنگی در انگلستان رونق گرفت، سایر کشورهای جهان نیز به تدریج این نهضت مفید تربیتی را پذیرفتند و از آنجا که پیشاهنگی مرام برادری و یگانگی را در بین جوانان سراسر جهان تقویت می‌کند برای اداره و رهبری پیشاهنگی جهان تشکیلاتی به نام دفتر بین المللی پیشاهنگی به وجود آمد که ابتدا مرکز آن در انگلیس بود ولی در سال 1958 به کانادا منتقل شد. امروزه 86 کشور در دفتر بین المللی پیشاهنگی عضویت دارند. بیدن پاول در زمان حیاتش به عنوان اولین رئیس پیشاهنگی‌جهان انتخاب شد و پس از مرگ او به احترام شخصیت و خدمات ارزنده وی از انتخاب شخص دیگری به عنوان رئیس پیشاهنگــی جهان خودداری کردند و به این ترتیب بیدن پاول تنها رئیس پیشاهنگی‌جهان شناخته شد. بیدن پاول در سال 1949 در آفریقا بدرود زندگی گفت و در کنیا به خاک سپرده شد.

دانلود بروشور آشنایی با اماکن مدینه منوره

 

برای دانلود بروشور تدوین شده توسط مدیریت دانش‌آموزی

استان اردبیل اینجـــا را کلیک کنید.

دانلود بروشور آشنایی با اماکن مکه مکرمه

 

برای دانلود بروشور تدوین شده توسط مدیریت دانش‌آموزی

استان اردبیل اینجـــا را کلیک کنید.

دانلود بروشور آشنایی با زیارت در اسلام

 

برای دانلود بروشور تدوین شده توسط مدیریت دانش‌آموزی

استان اردبیل اینجـــا را کلیک کنید.

دانلود بروشور آشنایی با برخی از بیماری‌های شایع در سفرهای زیارتی

 

برای دانلود بروشور تدوین شده توسط مدیریت دانش‌آموزی

استان اردبیل اینجـــا را کلیک کنید.

دانلود بروشور آشنایی با مقررات عربستان سعودی

 

برای دانلود بروشور تدوین شده توسط مدیریت دانش‌آموزی

استان اردبیل اینجـــا را کلیک کنید.