star

star

ماورای نور

رصدخانه اشعه ایکس Chandra در ارتفاع بسیار بالای زمین در چرخش است و با دقت بسیار زیاد به تاریکترین نقاط فضا می نگرد. با جستجوی ترسناک ترین و با شکوه ترین جلوه های گیتی، این تلسکوپ برجسته، آنچه چشمان ما قادر به دیدنش نیست را آشکار می سازد و ما را به آنسوی روشنایی ها می برد.

ادامه نوشته

5 پرسش مهم در رابطه با مریخ نورد جدید ناسا


آزمایشگاه علمی مریخ یا همان Curiosity که به عنوان جدیدترین مریخ نورد ناسا در حال سخت و آماده سازی می باشد به عنوان یکی از بخش های اصلی برنامه های بلند مدت ناسا و اکتشافات ربوتیک سیاره مریخ به شمار می آید. بر طبق برنامه ریزی ها این ماموریت برای اواخر سال 2011 برنامه ریزی شده و مریخ نورد از کیپ کاناورال فلوریدا به سوی مریخ پرتاب می شود. همچنین بر اساس محاسبات در آگوست سال 2012 در یکی از جذاب ترین نقاط مریخ فرود خواهد آمد

از جمله اهداف اصلی Curiosity که در واقع یک آزمایشگاه متحرک و بسیار مجهز است ارزیابی شرایط مریخ می باشد به گونه ای که تمامی تردیدها و ابهامات را در رابطه با شرایط حیات در این سیاره برطرف نماید. این مریخ نورد به ما خواهد گفت که آیا محیط مریخ قادر به پشتیبانی حیات میکروبی بوده و در صورت پاسخ مثبت آیا هنوز هم امکان حیات در این سیاره وجود دارد یا خیر. درواقع این ماموریت به ما کمک خواهد نمود تا به درک بهتری نسبت به شرایط حیات در سیاره مریخ دست یابیم.

ادامه نوشته

یک سیاره مرموز



سیارات گازی غول تنها سر زمین های حاوی متان نیستند، بلکه در سطح زمین هم CH4 پیدا میشود.

سیاره غول (GJ 436b) در صورت فلکی اسد یک چیزی کم دارد. شما به گاز های باتلاقی باور دارید؟ برخلاف تصور اخترشناسانی که با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا مشغول مطالعه سیاراتی به اندازه نپتون بودند، سیاره (GJ 436b) مقدار متان (CH4) بسیار کم دارد. این مسئله به چی معنی است؟

ادامه نوشته

جیمز وب، بزرگ‌ترین ماشین زمان


a


استقرار تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله 1.5میلیون کیلومتری زمین می‌تواند آغاز کشف اولین اجرام نورانی کیهان باشد و به پرسش‌های بسیاری در زمینه ظهور کهکشان‌ها، سیاهچاله‌ها و منظومه‌ شمسی پاسخ دهد

در مصاحبه با نیوساینتیست، از چالش‌ها و مخاطرات ساخت یک جانشین مناسب برای هابل، یکی از محبوب‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان می‌گوید. سال 2014، زمانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب آیینه‌هایش را در فاصله یک‌و‌نیم‌میلیون کیلومتری از زمین بگسترد، تلاش 20 ساله جان ماتر به ثمر خواهید رسید. او که به دلیل تحقیق روی پرتوهای زمینه کیهانی برنده جایزه نوبل فیزیک شده و رهبری پروژه ساخت جیمز وب را به عهده دارد

چرا هنوز زمانی که هابل کار می‌کند، ساخت جیمز وب پیش‌بینی شده است؟
خیلی‌ساده باید بگویم چون هابل دورنمای بی‌نظیری از آسمان را به ما نشان می‌دهد که دسترسی به جزئیات آن از طریق این تلسکوپ غیرممکن است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

عبور 2 شهاب سنگ از کنار زمين



دو شهاب سنگ در فضاي ميان زمين و ماه به سرعت درحال نزديک شدن به اين سياره هستند
به گزارش مهر، اين 2 شهاب سنگ بدون ايجاد هيچ خطري از کنار زمين در فضاي ميان ماه و زمين عبور مي کند.يکي از اين 2 شهاب سنگ با شناسه 2010 RF12 با قطر بين 6 تا 14 متر حدود ساعت 21:12 به وقت گرينويچ از فاصله 79 هزار کيلومتري زمين عبور مي کند که اين فاصله يک پنجم فاصله زمين تا ماه است.شهاب سنگ بزرگ تر با شناسه 2010 RX30 با قطر حدود 10 تا 25 متر ساعت 09:51 به وقت گرينويچ پرواز نزديک از زمين را از فاصله 248 هزار کيلومتري انجام مي دهد.اين شهاب سنگ ها در گروه اجرام آسماني PHA (شهاب سنگ هاي به طور بالقوه خطرناک) جاي ندارد.شهاب سنگ هاي گروه PHA به اجرام آسماني با قطر بيشتر از 100 متر که در فاصله کمتر از 7 ميليون و 500 هزار کيلومتري از زمين عبور مي کند، گفته مي شود.پيش از اين اجرام آسماني مشابه از کنار زمين عبور کرده اند براي مثال، اول اکتبر گذشته يک شهاب سنگ با قطر 1/2 متر از فاصله 12 ميليون کيلومتري زمين عبور کرد، درصورتي که اين شهاب سنگ به زمين برخورد مي کرد مي توانست حفره‌اي به قطر 6/26 کيلومتر و عمق 795 متر ايجاد کند.تاکنون هزار و 144 شهاب سنگ گروه PHA شناسايي شده و ناسا درحال حاضر مشغول ارزيابي جدي انجام يک ماموريت براي ارسال يک روبات به روي يکي از اين اجرام آسماني است.اين ماموريت مي تواند حدود سال هاي 2014 تا 2015 انجام شود و در سال 2019 نيز ناسا قصد دارد انسان را براي مطالعه روي ساختار اين شهاب سنگ ها به روي يکي از آن ها اعزام کند.

ادینگتن

فیزیک دان و منجم بلژیکی در سال ۱۸۹۴ در خانواده ی مذهبی به دنیا آمد پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت کلیسا در آمد اما در سال ۱۹۲۲ به آمریکا رفت و دکترای نجوم را گرفت وی بر این باور بود که صورت فعلی جهان نتیجه ی انفجار بزرگ است.

که میلیارد ها سال پیش رخ داده است و باعث گسترش و انبساط جهان شده است با انتشار این نظریه توجه دانشمندان دیگر را برانگیخت آزمایش ها و مطالعات ایشان صحت فرضیه ی لومتر را ثابت کرد .

ادینگتن انگلیسی نظریه ی انفجار بزرگ وفشردگی کهکشان ها رابا دلایل بسیار شرح داد والتر باده ی آلمانی توانست زمان این اتفاق را در ۵ میلیارد سال قبل مشخص کند همچنین تحقیقاتی که به کمک رادیواکتیو صورت گرفت عمر قشر جامد زمین را بیش از ۲میلیارد سال تخمین زد

سر ویلیام هرشل

سر ویلیام هرشل که او را به عنولن کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود وی تا ۱۴ سالگی چوپان بود و در ۱۸ سالگی با پدر در دسته موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع ساز بادی را مینواخت در پی جنگ های ۷ ساله پدر و مادرش تصمیم گرفتند تا او را از ارتش خارج کنند وبه
ادامه نوشته

سحابی اتاکارینا

سحابی اتاکارینا

اتا کارینا یکی از پرجرم ترین و ناپایدارترین ستاره ها در کهکشان راه شیری است، این ستاره تاثیرات عمیقی بر محیط اطراف خود دارد. این جرم در ناحیه جنوبی سحابی کارینا قرار دارد، سحابی اتاکارینا در آسمان جنوبی زمین به روشنی می درخشد، این جرم در حال گسترش در فاصله تنها 10000 سال نوری از ما قرار دارد. هنوز بخش بزرگی از این منظره باشکوه به سبب غبار تیره سحابی، محو است و آشکارسازی آن تنها با دید نافذ نور فروسرخ و توسط تلسکوپ فضایی اسپیترز انجام شده است.

سحابی خرچنگ

 سحابی خرچنگ

این چیزی است که از انفجار یک ستاره باقی میماند.سحابی خرچنگ که حاصل ابرنواختر 1054 میلادی است،(این ابرنوراختر در بخش ابرنور اختر مرگ ستارگان توضیح داده شده ) با رشتههایی اسرار آمیز پوشیده شده است. این رشتهها نه تنها به شکلی باورنکردنی مرتبط هستند، بلکه به نظر میرسد جرمی کمتر از جرم موجود شده در این انفجار و سرعتی بیش از حد انتظار داشته باشند. سحابی خرچنگ در حدود 10 سال نوری پهنا دارد. در مرکز این سحابی یک تپ اختر وجود دارد. این ستاره نوترونی با جرمی برابر با خورشید و ابعادی به اندازه شهری کوچک، 30بار در ثانیه به دور خود میگردد.

ادامه نوشته