به اطلاع می رساند:
زمان آزمون مسابقه بزرگ کتابخوانی مدیریت دانش آموزی استان اردبیل از سیام آذر به بیست و نهم دی ماه تغییر یافته است. علت تغییر برنامه استقبال زیاد دانش آموزان عزیز استان و همزمانی با امتحانات ترم اول می باشد.
لازم به ذکر است مسابقه مخصوص دوره تحصیلی متوسطه بوده و برای دورههای دیگر برنامه در زمانهای آتی اجرا خواهد شد.
داوری در ابعاد فنی، ساختار هنری و گرافیکی، و محتوای سایت به صورت زیر انجام می گردد:
مشخصات فنی: حداکثر 30 امتیاز
مشخصات هنری و گرافیکی: حداکثر 30 امتیاز
مشخصات محتوایی: حداکثر 40 امتیاز
در صورت داشتن مشکل فنی در طراحی، حداکثر 10 امتیاز از کل امتیازات کسر خواهد شد.
در صورت ارائه ی طرح های ابتکاری حداکثر 10 امتیاز به مجموع امتیازات اضافه خواهد شد.
امتیازات مشخصات فنی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | سرعت بالا آمدن وبلاگ | 5 |
2 | دسترسی به لینک(دائم و روزانه) | 4 |
3 | استفاده از سرویس دهنده های ایرانی | 4 |
4 | استفاده از کدهای نظرسنجی | 4 |
5 | ارائه آمار کاربران(بازدیدکنندگان) | 3 |
6 | آرشیو مطالب | 3 |
7 | وضعیت وبلاگ در موتورهای جستجوگر | 3 |
8 | استفاده از کدهای اسکریپت متناسب با موضوع وبلاگ(تاریخ، ساعت، اوقات شرعی و...) | 4 |
امتیازات مشخصات هنری و گرافیکی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | قالب مورد استفاده | 4 |
2 | صفحه آرایی(ایجاد صفحات جانبی و استفاده از ادامه مطلب و...) | 4 |
3 | نوآوری و خلاقیت در طراحی | 4 |
4 | تناسب font مورد استفاده(مطابق دستورالعمل) | 3 |
5 | استفاده از لوگوی مناسب | 4 |
6 | استفاده از تصاویر و عکس ها(کم حجم، با اندازه متناسب و گویا) | 3 |
7 | تناسب رنگ | 2 |
8 | تناسب شکل و محتوا(همخوانی محتوا و فرم) | 3 |
9 | استفاده از موسیقی | 2 |
10 | استفاده از فلش و نوار گردان | 2 |
امتیازات مشخصات محتوایی
ردیف | عنوان | امتیاز |
1 | تناسب عنوان و محتوا | 3 |
2 | پاراگراف بندی | 4 |
3 | استفاه از عبارات مناسب | 3 |
4 | استفاده از منابع متعدد | 2 |
5 | معرفی منابع | 2 |
6 | نتیجه گیری از طرح مطالب | 3 |
7 | روان نویسی | 2 |
8 | تناسب حجم و موضوع | 4 |
9 | جذابیت و کشش مطالب | 4 |
10 | محتوای تولیدی توسط وبلاگ نویس | 5 |
11 | رعایت اصول نگارشی | 2 |
12 | استفاده از علائم دستوری | 2 |
13 | استمرار در بهروزرسانی وبلاگ | 4 |
شیوه نامهی اجرایی سومین دورهی مسابقهی وبلاگ نویســی
به مناسبت ایام محرم و شهادت امام حسین- یادواره سال همـت مضاعـف، کار مضاعـف
اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی را به منظور ارائه خدمات و سرویس در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت ارائه سرویس ها و خدماتی است که کاربر را قادر می سازد با مخاطبان خود ارتباطی پویا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با یک مطلب، آگاه شود. در این راستا هر یک از کاربران می توانند دانش و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار داده و خود نیز به عنوان عضوی از یک جامعه شبکه ای مطرح گردند(اشتراک دانش). فرض کنید ابزاری ارزان قیمت برای انتشار مطلب در اختیار هر نویسنده و یا صاحب قلمی باشد که بتواند با استفاده از آن عقاید، اخبار، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه بیان نماید. آیا علاقه مند به استفاده از چنین ابزاری می باشید؟ آیا تمایل به داشتن یک روزنامه شخصی دارید که در آن بتوانید مطالب خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه، بیان نمائید؟ بشریت درطی چند سال گذشته قدم در دنیای جدیدی گذاشته است که بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آن تحول و دگرگونی اساسی در ارتباط با نحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ(Weblog) و یا بلاگ(Blog) نمونه ای در این زمینه بوده که با توجه به ماهیت اینترنت، ویژگی دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده کنندگان، در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگیر آن می باشیم.
بر این اساس معاونت پرورشی و تربیت بدنی ادارهی کل آموزش و پرورش با هماهنگی مدیریت دانش آموزی استان اردبیل، در سال «همت مضاعف، کار مضاعف»و به مناسبت ایام محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به منظور افزایش انگیزه دانش آموزان جهت انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی، آشنایی بیشتر دانش آموزان با نهضت جاودانهی عاشورا، توسعه ی اطلاعات مذهبی و عقیدتی، بهره گیری از توان علمی و تحقیقاتی دانش آموزان، و.... سومین دوره ی مسابقه وبلاگ نویسی را برای دانش آموزان دورهی تحصیلی راهنمایی، متوسطه، و پیش دانشگاهی برگزار می نماید.
اهداف:
1- زمینه سازی به منظور تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان براساس تعالیم قرآن کریم و سنت نبوی(ص) و ائمه(ع).
2- ارتقای بینش و بصیرت عمومی دانش آموزان از راه گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق.
3- بهره وری و پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی.
4- آماده سازی دانش آموزان برای ورود به عرصه ی کار و تلاش و تحقیق در فضای مجازی.
5- شناسایی استعدادهای ممتاز و تلاش برای شکوفایی آنها.
6- فضا سازی فرهنگی تبلیغی در فضای مجازی.
7- توسعه و گسترش روحیهی نشاط و خودباوری در دانش آموزان.
8- آشنا نمودن دانش آموزان با سایتهای مذهبی، انقلابی و شیعی و طرز صحیح استفاده از اینترنت و روزآمد نمودن اطلاعات آنان.
9- نشر اطلاعات مذهبی، عقیدتی، انقلابی و... توسط دانش آموزان بر روی شبکهی جهانی اینترنت.
10- تقویت بنیهی علمی، دینی و روحی دانش آموزان به منظور آمادگی برای ترویج اعتقادات و دفاع از آرمان های عقیدتی و مذهبی.
11- تقویت فعالیتهای فراغت پویا، بارور و سازنده در بین دانشآموزان.
تعاریف:
وبنوشت(وبلاگ) یا تارنگار، یک وبگاه یا صفحاتی از یک وبگاه اینترنتی است که فرد یا افرادی در آن مطالبی را به ترتیب زمانــی از جدید به قدیم مینویسند. معمولاً در انتهای این مطلب، بر چسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت میشود. فاصله زمانی بین مطالب وب نوشت لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته شدن هر مطلب به خواسته نویسنده وبنوشت بستگی دارد. مطلب نوشته شده در یک وبنوشت همانند محتویات یک وبگاه معمولی در دسترس کاربران قرار میگیرد.
حیطه عمل:
مخاطبین: کلیهی دانش آموزان دختر و پسر دورهی تحصیلی راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی.
مجری: مدیریت دانش آموزی استان و ادارات دانش آموزی مناطق و نواحی تابعه با هماهنگی معاونت محترم پرورشی و تربیت بدنی.
زمان: آذر و دی ماه 1389.
مراحل اجرا: اطلاع رسانی از طریق مدارس، جمع آوری آثار جهت حضور در مسابقه توسط مدارس و ادارات، داوری و استخراج نتایج، اعلام نتایج به مناطق، و برگزاری جشنواره با حضور منتخبین.
نحوهی اجرا:
1- طیف مخاطبان این دستورالعمل کلیهی دانش آموزان می باشند.
2- دانشآموزان میتوانند به صورت گروهی(حداکثر 3 نفره)، و انفرادی اقدام به ایجاد وبلاگ نمایند.
3- موضوعات وبنوشتها(وبلاگها) بر اساس محورهای ارائه شده در این دستورالعمل خواهد بود.
4- مهلت ثبت و بهروزرسانی وبلاگها جهت شرکت در مسابقه از 5/9/89 آغاز و مطابق با جدول ذیل ادامه خواهد داشت:
تاریخ | مناسبت | شرح فعالیت |
۵/۹/۸۹ | روز بسیج | اطلاع رسانی و دعوت از دانش آموزان جهت شرکت در مسابقه، شروع عملیات اجرایی برگزاری مسابقه |
16 لغایت 25 آذر | دههی محرم | اطلاع رسانی و دعوت از دانش آموزان جهت شرکت در مسابقه ادامهی عملیات اجرایی برگزاری مسابقه |
۵/۱۰/۸۹ | - | ارسال آدرس دقیق وبلاگهای ایجاد شده توسط دانش آموزان طبق فرم پیوستی به مناطق و نواحی |
۱۰/۱۰/۸۹ | شهادت امام زین العابدین(ع) | آخرین فرصت برای جمع آوری و ارسال فرمهای شرکت در مسابقه به مدیریت دانش آموزی استان |
۲۰/۱۰/۸۹ | - | آخرین فرصت دانشآموزان جهت به روزآوری، بازسازی و ارسال مطالب جدید(شرکتکنندگانمیتوانند تا این تاریخ نسبت به طراحی و به روزرسانی وبلاگها اقدام نمایند و ملاک داوری آثار، این تاریخ خواهد بود). |
21 لغایت 25 دی | - | داوری آثار و انتخاب وبلاگهای برتر |
25 لغایت 30 دی | - | اعلام برندگان مسابقه به مناطق و نواحی |
نیمه اول بهمن | - | دعوت از منتخبین و برخی از شرکت کنندگان جهت حضور در جشنواره |
5- مدارس، مناطق و نواحی فرم مشخصات شرکت کنندگان(فرم پیوستی) را مطابق جدول فوق حداکثر تا تاریخ 89/10/20 به مدیریت دانش آموزی استان ارسال خواهند داشت(در این مرحله نیازی به ارسال لوح فشرده آثار نبوده و تنها باید آدرس دقیق آثار ارسال گردد).
6- ملاک های داوری مسابقه در ادامه ی دستورالعمل درج گردیده است.
7- 100 نفر از برگزیدگان مسابقه مورد تقدیر کتبی قرار گرفته و از ایشان جهت حضور در جشنواره وبلاگ نویسی دعوت به عمل خواهد آمد.
8- به 20 نفر از برگزیدگان استانی جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.
9- چهار منطقهای که نسبت به جمعیت دانش آموزی خود بیشترین شرکت کننده(از لحاظ تعداد وبلاگ) را داشته باشند مورد تقدیر کتبی قرار خواهند گرفت.
10- هر نفر می تواند 2 وبلاگ را در مسابقه شرکت دهد.
11- نام و نام خانوادگی نویسنده/ نویسندگان و موضوع وبلاگ در محل مناسبی از وبلاگ درج گردد.
12- تکمیل دقیق فرم پیوستی(به ویژه آدرس وبلاگ) و ارسال آن به مدیریت دانش آموزی استان جهت شرکت در مسابقه الزامی است.
13- دانش آموزان عزیز می توانند پس از ارسال فرم شرکت در مسابقه نسبت به روزرسانی، و آماده نمودن وبلاگ خود حداکثر تا بیستم دی ماه ادامه دهند، پس از این تاریخ مدیریت دانش آموزی استان داوری مسابقات را آغاز خواهد کرد.
14- وبلاگ باید در رابطه با موضوعات مورد نظر مسابقه باشد.
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است
ادامه مطلب ...
ضمن تسلیت پیشاپیش ایام سوگواری سالار شهیدان، مدیریت دانش آموزی استان با همکاری معاونت پرورشی و تربیت بدنی ادارهی کل در نظر دارد جهت به تصویر کشیدن ارادتمندی مردم شریف استان به محضر حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، دومین دورهی مسابقهی عکاسی تحت عنوان «عکس عاشورائیان» را در دو بخش دوربین دیجیتال و تلفن همراه برگزار نماید. دانش آموزان هنرمند میتوانند از مجالس و محافل عزاداری و مراسم آئینی و سنتی صحنههای ارزشمند را ثبت نموده و با رعایت شرایط ذیل در قالب لوح فشرده به مدیریت دانش آموزی استان ارسال نمایند. مدیریت دانش آموزی استان به 10 نفر از برگزیدگان مسابقه در هر بخش هدایای نفیسی تقدیم خواهد کرد.
مستدعی است دستور فرمائید نسبت به اطلاع رسانی مناسب در سطح مدارس اقدام و آثار برگزیده را مطابق با ضوابط اجرایی حداکثر تا تاریخ 3/10/89 به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.
ضوابط اجرایی مسابقه:
1- شرکت برای دانش آموزان علاقهمند آزاد است و شرکتکنندگان میبایست فرم شرکت در مسابقه را همراه آثار ارسال نمایند.
2- آثار ارسال شده توسط شرکتکنندگان به منزله اعلام مالکیت معنوی آثار میباشد. تصاویر می بایست متعلق به شرکت کننده در مسابقه باشد.
3- موضوع عکسهای ارسالی می بایست با موضوع مسابقه مطابقت داشته باشد.
4- عکسها می بایست حقیقی و با دوربین عکاسی یا موبایل گرفته شده باشند. تنها عکسهایی داوری خواهد شد که دخل و تصرف با ابزار گرافیکی بر روی آنها انجام نشده باشد.
5- اندازه عکس ارسالی برای موبایل حداقل 800×600 و برای دوربین دیجیتال 1600×1200 باشد.
6- فایل عکسها باید روی لوح فشرده با ابعاد اصلی و فرمت jpg به دبیرخانه مسابقه ارسال گردد.
7- هر یک از دانش آموزان می توانند مجموعاً 10 عکس منتخب را جهت شرکت در مسابقه ارسال نمایند.
8- دانش آموزان علاقهمند می توانند در هر دو بخش مسابقه(موبایل و دوربین) آثار خود را ارسال نمایند.
9- فایل عکسها با نام و نام خانوادگی به حروف انگلیسی از شماره ردیف 01 نامگذاری نموده و ارسال نمایند.
10- لازم است درون لوحفشرده یک فایل word ذخیره گردد که حاوی اطلاعات ذیل باشد: نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، منطقه/ ناحیه آموزش و پرورش، نام آموزشگاه، دورهی تحصیلی، پایه تحصیلی، نشانی دقیق پستی، شماره تلفن ثابت منزل و آموزشگاه، شماره تلفن همراه و Emai، تاریخ و محل عکاسی.
بـاشـلانــدێ حسیـنین ایّـام-ی-عـزاسـی
سیزدهن کؤمک ایستهر حقّین شُهداسی
قلبینده امام-ی-عصرین غمی آرتار
جهد ائیله اماندیر پوْزما بۇ اساسی
گر عئشقی حسینی درک ائتسوْن اؤزۆنده
اشگون قطراتین گیزلهتمه گؤزۆنده
لبّیک دیلونده گؤز یاشێ یۆزۆنده
ائیله شه-ی-دینه خیدمت بۇ سؤزۆنده
فرض ائت اۇجالۇبدۇر «ینصرنی» صداسی
تؤک شیشهی-ی-دیلدهن روخساره گولابی
کیم آغلار حسینه، آرتێقدێ{ر} ثوابی
فیض-ی-عبراتون یوْخ حد-وْ-نصابی
عاجیزدێ ملکلر ائتسین بۇ حئسابی
واضحدێ بۇ مطلب یوْ چون-وْ-چراسی
ینصرنی بۇیۇردۇ، سلطان-ی-حقیقت
بۇ کلمهده اوْل شاه، ائتدی سیزی دعوت
ایندی بۇ عزاده هر کیم ائده خیدمت
مثل اینکه شهادت اوْلمۇش اوْنا قیسمت
البته شهیدین جنّتدیر بهاسی
هر کیم وۇرا زنجیر، هر کیم وۇرا سینه
تنبیه ائلهییبدیر خصم-ی-شه-ی-دینه
اوْن گۆن دۇتۇلۇر یاس، هر ایلده حسینه
چۆنکۆ اوْ مقدّس، قانون سَببینه
دین-ی-نبوینین مُحکمدی بناسی
بۇ شأن-وْجلاله، قۇربانم حسین جان
عالمده آچێبسان بیر سفرهی-ی-ائحسان
عرش-ی-حقه گئتدی، حلقوندان آخان قان
اوْل قانێ وئریبسهن جنّاتی آلێبسان
بۇ بارده حقّین وار عئین-ی-رضاسی
فکریمده دوْلاندێ اوْل غملی زمانون
آغزۇندا عطشدهن دؤنمهزدی زبانون
زینب کؤمهگینه اوْلمادێ توانون
سنگین یارالاردان جوش ائیلهدی قانون
شئمرین اۇجالاندا مئیداندا نداسی
شعر: استاد یحیوی
یـاران گلیـن فغـانـه، مــاه-ی-محــرم اوْلـدۇ
دۇتدۇ جهانی ماتهم، بیر اؤزگه عالهم اوْلدۇ
بیلمه م نه غمدی یارب، تازهلهنیر بۇ هر ایل
بـۇ دردیـدهن عـلاوه، اوْلـدۇ غریبـه موشکـول
اوْلمـاز بـۇ درده چـاره، اوْلدۇ بۇ تازه نیسگیـل
اوْل شاه-ی-کم سیپاهین، زوواری بر هم اوْلدۇ
نیسگیللهرون فداسی ائی شاه-ی-بیمددکار
اوْلمـادێ گــرچــی بـۇ ایـل، کـرب-وْ-بـلایه زووار
ساللێــق خییالـه قبـرون، اوْللـۇق سنـه عـزادار
بۇ ایلده بۇ موصیبهت غـم اۆسته بیر غـم اوْلـدۇ
هانسێ غمینله موْلا بیلمهم گلهک فغانـه
یـوْخدۇر دیلیمـده یارا، جوملـه چکیـم بیانـه
کیمدیر دؤزه سنین تک، بۇ درد-ی-بیکهرانه
کیم سن کیمی بلاکئش، ائی فخرئ عالهم اوْلدۇ
وئردیله عون-وْ-جعفر، اوْل چؤلده تئشنه لب جان
اوْلــدۇ علـی-ی-اکبـــر راه-ی-خـــۇداده قـۇربـــان
ائتدیله شیرئخواره طئفلون، نئشـان-ی-پئیکـان
ظۆلـم اۆستـه ظۆلـم-ی-تـازه، مـوْلا دۇبـاره اوْلـدۇ
لئیـلانـی ائتـدی مجنـون اوْل اکبـریـن فـراغــی
صبـر-وْ-قـراریـن آلـدێ، وصـلینیـن ایشتییاغــی
اؤلدۆردیلهر سیتهملـه، گؤرمـهدی توْی اوْتاغی
گـؤردۆ بـۇحالــی لئیـــلا دردیلــه همــدهم اوْلـــدۇ
قالماز اۆرهکده طاقهت، چۆن ذیکر اوْلاندا ائسمون
قالدێ قۇرۇ یئر اۆسته، اۆچ گۆن یارالێ جئسمون
آت چاپدێ نعشون اۆسته، موْلا اوْ چؤلده خصمون
اوْل چؤلده ایستی قۇملار، رخمیوه مرهـهم اوْلـدۇ
فریاد اوْلا اوْ وقتـهن ائـی سـروهر-ی-مدینـه
قتلگههی گزیـردی، نـازلـێ قێزێـن سکینـه
تاپدێ یارلێ نعشون، اوْل ماه-ی-بیقرینـه
وۇردۇ زی بسکـی باشـه، احوالـی بر هـم اوْلــدۇ
چکــدی نه درد-وْ-غملـهر، کرب-وْ-بــلاده زینـب
تـاب ائتـدی هــر بــلایــه، راه-ی-وفــاده زینـب
گؤردۆ سر-ی-حۆسئینی، نوکئ جیداده، زینب
غمـدهن آغـاردی زولفی، رعنـا قـدی خــم اوْلــدۇ
شاعر:دلریش
غدیر رمز پایداری و تلاش و کوشش جاودانه ی عاشقان خداست. بدون غدیر، عشق می مرد و رسالت ناتمام می ماند و گل واژه های شهادت و ایثار بی معنا می شد و رسالت بدون امامت در توطئه های مکرر خناسان، فرو می خشکید.
آنگاه که رسالت با غدیر همیشه جاری امامت پیوند خورد، دین الهی کامل شد که فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم …